30/8/07

ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΜΕ ΔΥΟ ΠΡΟΣΩΠΑ.....

Το 1996, παρακολουθώντας την εγκεφαλική δραστηριότητα πιθήκων κατά την εκτέλεση συγκεκριμένων κινήσεων (όπως το να πιάνουν ένα φιστίκι), επιστήμονες του Πανεπιστήμιου της Πάρμας ανακάλυψαν τυχαία την ύπαρξη πολύ ιδιαίτερων νευρώνων. Ας πάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή. Υπάρχει για κάθε κίνηση έναν ειδικό δίκτυο νευρώνων που ενεργοποιείται για τη πραγματοποίηση της συγκεκριμένης κίνησης. Έτσι, όταν ένας πίθηκος θέλει να πιάσει π.χ. ένα φιστίκι ενεργοποιεί ένα συγκεκριμένο δίκτυο νευρώνων στους μετωπικούς λοβούς. Το συγκλονιστικό στοιχείο που ανακάλυψε η ιταλική ομάδα ήταν ότι ένα μέρος από καθένα απ’ αυτά τα δίκτυα νευρώνων έχει μια πολύ ιδιαίτερη ιδιότητα. Μπαίνουν σε δραστηριότητα όχι μόνο όταν ο πίθηκος κάνει μια συγκεκριμένη κίνηση αλλά και όταν ο πίθηκος βλέπει ή ακούει (το σπάσιμο του φιστικιού) άλλον πίθηκο να πραγματοποιεί την συγκεκριμένη ενέργεια. Με άλλα λόγια, κάθε δίκτυο νευρώνων που σχετίζεται με μια συγκεκριμένη κίνηση συμπεριλαμβάνει όχι μόνο τους νευρώνες που επιτρέπουν την εκτέλεση της (να πιάσω το φιστίκι) αλλά μπορούν να προσομοιώσουν μες στο μυαλό του την παρόμοια δραστηριότητα ενός άλλου πίθηκα. Οι νευρώνες αυτοί ονομάστηκαν κατοπτρικοί νευρώνες (mirror neurons) ή monkey-see-monkey-do neurons.
Αργότερα, η ύπαρξη τέτοιων νευρώνων επιβεβαιώθηκε και στον άνθρωπο αφήνοντας τους επιστήμονες ακόμα πιο έκπληκτους αφού αποδείχθηκαν πολύ περισσότερο εξελιγμένοι από αυτούς του πίθηκου, επιβεβαιώνοντας την εξαιρετική κοινωνική φύση μας. Όντως, οι ανθρώπινοι κατοπτρικοί νευρώνες μπορούν όχι μόνο να εκτελέσουν και να καταλάβουν άμεσα, την δράση άλλων ανθρώπων αλλά και τις προθέσεις, και τα συναισθήματα τους. Η ανακάλυψη αυτή έριξε καινούργιο φως σε πολλές ικανότητες όπως είναι η συμπόνια, αισθήματα λύπης ή χαράς, η ικανότητα να μαθαίνει κάνεις μιμούμενος (και όχι μόνο με προσωπική δοκιμή) κατ’ επέκταση η εξάπλωση και διάδοση του πολιτισμού, το ενδιαφέρον μας στο να παρακολουθούμε ένα άθλημα, χορό, μουσική ή τέχνη, αλλά και ακόμα και την ύπαρξη του αυτισμού.

Συμπέρασμα; Οι γνωσιακές μας ιδιότητες μας σμικραίνουν σ’ ένα σωρό από νευρώνες; Όντως μια ανατριχιαστική ερώτηση. Αν απαντήσουμε καταφατικά, αυτό σημαίνει ότι η βιολογία προσδιορίζει το τι είναι ο άνθρωπος, κλονίζοντας τις πεποιθήσεις που έχουμε μέχρι σήμερα σχετικά με την μοναδικότητα και την στρατηγική του θέση ανάμεσα στα έμβια όντα. Αν πούμε όχι, αρνούμαστε την εξελικτική θεωρεία, θεωρούμε ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να επαναπροσδιορισθεί, και ορίζουμε ότι η βιολογία θα πρέπει να λειτουργεί μόνο προς όφελος του. Αλλά ποιος είπε ότι μια αλήθεια ισχύει ή έχει την ίδια σημασία σε όλα τα επίπεδα;

(1) Giacomo Rizzolatti et al. (1996). Premotor cortex and the recognition of motor actions, Cognitive Brain Research 3 131-141
(3) 'Αρθρα του V. Ramachandran στο www.edge.org

6 σχόλια:

  1. Oι ιδιότητές μας καθορίζονται σε σημαντικό βαθμό από τα ερεθίσματα που θα δεχθούν οι νευρώνες και από τον τρόπο με τον οποίο θα αλληλεπιδράσουν.Ακριβώς αυτή η χαοτική και πολυπαραγοντική θεώρηση συνδέει τον άνθρωπο με την κυριαρχία του πνεύματος έναντι του ενστίκτου, πράγμα που τον κάνει μοναδικό...αλλά η βιολογία δεν είναι ανθρωποκεντρική και ούτε η εξέλιξη μπορεί να αποτελέσει το δισκοπότηρο της γνώσης για όλα αυτά τα ερωτήματα.Ο τελευταίος σου συλλογισμός μάλλον αποτελεί και τη βάση της επιστημονικής σκέψης αν και ο ορισμός της αλήθειας είναι πάντα συγκεγχυμένος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σ'ευχαριστώ για το σχόλιο σου που πήγε το θέμα ένα βήμα πιο πέρα.Ούτε 'γω πιστεύω πως η εξέλιξη είναι το δισκοπότηρο για όλα. Όμως στα περισσότερα άρθρα που συναντώ σχετικά με τις εξελίξεις στη νευροβιολογία, το βάρος πέφτει εκεί. Χάσαμε το προνόμιο των γνωσιακών διαδικασιών και διαφέρουμε από τα ζώα σε ποσοτικό και ποιοτικό επίπεδο. Ο συλλογισμός φτάνει μέχρι και το αίσθημα της ηθικής ή και της αυτοσυνειδησίας που γίνονται και αυτά προιόντα εξέλιξης μέχρι την έννοια της ψυχής που ο συνηθισμένος της ορισμός (άυλη) θεωρείται κουταμάρα. Δύσκολο θέμα και δύσκολα μπορείς να εκφέρεις μια σύνθετη άποψη που να περιλαμβάνει όλα τα επίπεδα και παράλληλα να δίνει οντότητα στον άνθρωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ξέρεις τι μου αρέσει συνάδελφε?ΠΟυ η επιστήμη μας με ένα μικρό πνευματικό άλμα αγγίζει τη φιλοσοφία και την τέχνη.Aν και η EtOH έχει επηρρεάσει τις νευρωνικές μου συνάψεις θα προσπαθήσω να βάλω ένα λιθαράκι στην κουβέντα.Δεν θα μπω στα χωράφια απόδωσης ορισμού της ψυχής αλλά θα θέσω το εξής ερώτημα.Πώς χάσαμε το πλεονέκτημα των γνωσιακών διαδικασιών και ισχύει ότι ο συλλογισμός μμπορεί να φτάσει "ενσυνείδητα" στο αίσθημα της ηθικής, δικαιοσύνης κτλ?Μήπως "εξελικτικά" και η άμεση ή έμμεση απώλεια τέτοιων νοητικών ή/και "ψυχικών" ενεργειών αποτελεί αναγκαίο γνώρισμα μή υπολειπόμενο πλέον αλλά επικρατές?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χμ. Για να συνεχίσω, νομίζω χρειάζομαι να πιάσω το θέμα από άλλη οπτική γωνιά και αυτό θέλει έμπνευση και καινούργια ανάρτηση......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Aπό έμπνευση πας μια χαρά.
    Πολύ όμορφο θέμα πάντως και οφείλω να πω ότι με βοηθάς να καλύψω και τα κενά μου στη νευροβιολογία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να ’σαι καλά. Και ’γώ μαθαίνω γράφοντας το.

    ΑπάντησηΔιαγραφή