18/5/07

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ: ΕΧΘΡΟΙ Η ΣΥΜΜΑΧΟΙ;

Σας προτείνω να δείτε ένα βίντεο, ομιλία του Sir Ken Robinson, που δεν είναι μέσα στη συνηθισμένη θεματολογία του blog αυτού, αλλά αποτελεί μια τολμηρή, πολύ αστεία και συνάμα πολύ εύστοχη παρουσίαση της σχέσης μεταξύ δημιουργικότητας και δημοσίας εκπαίδευσης. Θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω τα κυριότερα σημεία .
Ο Sir Kevin Robinson ξεκινάει με τις εξής διαπιστώσεις: όλα τα παιδιά έχουν ταλέντα αλλά η εκπαίδευση φιμώνει χωρίς επιστροφή τη δημιουργικότητα αδυνατώντας πολλές φορές να αναγνωρίσει και να εξελίξει το ταλέντο. Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτή η κατάσταση; Κατ’ αρχήν, η εκπαίδευση που λαμβάνουμε καλλιεργεί αρχικά τον άνθρωπο από την μέση και πάνω αλλά σταδιακά εστιάζει μόνο προς το κεφάλι! Μάλιστα, παρομοιάζει τους περισσότερους καθηγητές Πανεπιστημίου (υπήρξε και εκείνος ένας) με ανθρώπους που έχουν μόνο ένα κεφάλι και χρησιμοποιούν το σώμα τους απλώς σαν μεταφορικό μέσο του κεφαλιού. Ένα άλλο χαρακτηριστικό είναι ότι υπάρχει μια ιεράρχηση βαρύτητας των μαθημάτων. Στην κορυφή, είναι τα μαθηματικά και η γλώσσα, ακολουθούν οι ανθρωπιστικές σπουδές και τέλος τα καλλιτεχνικά. Ακόμα και μέσα στον τομέα των καλλιτεχνικών, υπάρχει μια διαβάθμιση στο ειδικό βάρος των διαφόρων τεχνών. Πρώτα έρχονται η μουσική και τα εικαστικά και μετά το θέατρο και ο χορός. Και γιατί να μην γίνεται η διδασκαλία του χορού με την ίδια έμφαση που γίνονται τα μαθηματικά; Τέλος, μεγαλώνουμε με το φόβο να κάνουμε λάθη με αποτέλεσμα αυτός ο φόβος να δρα κατασταλτικά στην δημιουργικότητα και σαν ενήλικας να μην έχει πρωτότυπη έκφραση.
Παρόλο που είναι αποδεδειγμένο ότι η εξυπνάδα είναι πολύ-αισθητηριακή και πολυδιάστατη, γιατί έχει επικρατήσει τέτοιο μοντέλο και είναι αυτό το μοντέλο προσαρμοσμένο στις σημερινές ανάγκες της αγοράς; Η μαζική εκπαίδευση αναπτύχθηκε στην αρχή της βιομηχανικής επανάστασης, με σκοπό την παραγωγή ανθρώπων που μπορούσαν να ταιριάξουν στις ανάγκες τις αγοράς. Αυτό δεν ισχύει πλέον. Σήμερα παρατηρείται ένας πληθωρισμός πτυχίων. Ενώ στη δεκαετία του ’80, ένα πτυχίο αρκούσε για να βρεις δουλεία σήμερα χρειάζεται ένα μεταπτυχιακό ή διδακτορικό χωρίς να είναι εξασφάλιση και αυτό. Κατά τον Sir Ken Robinson, ενώ δεν μπορούμε να προβλέψουμε το πώς θα λειτουργεί ακριβώς ο κόσμος σε 5 χρόνια, διαφαίνεται όλο και περισσότερο η ανάγκη για ανθρώπους με δυνατότητα προσαρμογής, συνδυαστική νοημοσύνη και δημιουργικότητα, εξ’ ου και η ανάγκη αναθεώρησης σε βάθος του τρόπου που εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας. Σε 50 χρόνια, εμείς δεν θα είμαστε εδώ αλλά έχουμε την ευθύνη να οδηγήσουμε τα παιδιά μας εκεί.
Η εικοσάλεπτη ομιλία είναι εκπληκτική με την απλότητα αλλά την ευστοχία των παρατηρήσεων της. Ο Sir Kevin Robinson διαθέτει πραγματικό ταλέντο ομιλητού και με το εγγλέζικο χιούμορ του δίνει μια μοναδική παρουσίαση που νομίζω αξίζει να δείτε αν διαθέτεται 20 λεπτά!
1) Ποιος είναι ο Sir Kevin Robinson
2) To TED είναι ένα ετήσιο συνέδριο όπου μιλούν άνθρωποι όπως δημιουργοί, εφευρέτες, καλλιτέχνες, επιστήμονες κτλ, μοιράζοντας ένα μέρος από τη γνώση και την εμπειρία τους. Κοινό χαρακτηριστικό όλων των ομιλητών είναι η εξέχουσα θέση που κατέχουν στο χώρο όπου δραστηριοποιούνται.